Spring naar content

Deskundigheidsmix en opbouw

Eén van de grootste uitdagingen is het aantrekken en behouden van professionals. Hoe regelen we de juiste mensen met de juiste kwalificaties op de juiste plek? We stimuleren medewerkers in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Om dat te bevorderen zetten we modulair opleiden in en bieden we een breed scala aan persoonlijke ontwikkeling.

Wat zijn ontwikkelingen?

Afgelopen jaar hebben we gewerkt aan het flexibeler maken van onderwijs. Zo hebben we loopbaanpaden die het gemakkelijker maken om op basis van verworven bekwaamheden inzetbaar te zijn. Dit draagt eraan bij dat zij-instromers sneller aantoonbaar bekwaam zijn voor het verrichten van hun werkzaamheden. Daarnaast kunnen medewerkers gemakkelijker doorgroeien naar een andere functie.

Onze praktijkopleiders zien een verschuiving van niveaus van de studenten. We leiden minder studenten niveau 3 en meer niveau 2 op. Omdat dit een andere manier van begeleiden vraagt, zijn we gestart met het project ‘Iedereen begeleid studenten’. We stappen af van de werkbegeleider en elk teamlid biedt begeleiding op zijn of haar niveau. In 2024 werken vijf teams op twee locaties volgens dit leerlandschap. Volgend jaar rollen we het project uit naar alle andere zorglocaties.

Ook dit jaar hebben praktijkopleiders de expertfuncties Leren en ontwikkelen gecoacht. Middels deze intervisie- en casuïstiekbesprekingen blijven zij bekwaam om de voortgang van de studenten te monitoren en hier op in te spelen. In 2025 is er een nieuwe scholing die gevolgd mag worden door expertfuncties. Dit om coachende vaardigheden te ontwikkelen.

Eind 2024 is binnen onze organisatie het project duurzaam werken gestart. Het doel hiervan is de gezondheid en het welzijn van medewerkers te waarborgen, zodat ze hun werk op een verantwoorde en langdurige manier kunnen uitvoeren.

Tevens werken we regionaal met tien VVT-organisaties samen aan onderwijsvernieuwing in de regio Midden en Noordoost Brabant. We kijken regionaal hoe we medewerkers gaan aanleren om studenten te coachen. Begin 2025 starten we met regionale instroom van nieuwe lerenden door een centraal wervingspunt te maken. We gaan meer inzetten op certificaat routes. In regio Midden-Brabant zijn we aan het onderzoeken hoe we elkaars interne bedrijfsopleidingen kunnen erkennen. In regio Noordoost zullen we komend jaar onderzoeken of deze erkenningen via open badges kunnen. Tot slot zal in samenwerking met de zorgorganisaties in regio Noordoost een thuiszorgklas starten in 2025. Dit op basis van signalen van studenten dat ze in de reguliere verzorgende IG-opleiding sparringpartners en verdieping rondom de wijk missen.

Team van de toekomst

We zijn in afgelopen jaar op Simeonshof gestart met de werkwijze team van de toekomst. Dat betekent dat de samenstelling van de teams is afgestemd op de actuele ondersteuningsvraag van bewoners. Er wordt uitgegaan van benodigde vaardigheden in plaats van functies. Hierdoor ontstaan brede instroommogelijkheden voor nieuwe medewerkers en er is sprake van stapsgewijs loopbaanperspectief. Dit omdat er wordt gewerkt aan de hand van taken in plaats van functies en afgeronde opleidingen.

We gaan dus op een andere manier kijken naar de onderverdeling in functies van het primaire proces en de ondersteunende diensten. Waarbij we de afbakening van specifieke functies laten vervagen. We kijken meer naar waar we kunnen samenwerken in een team en zien kansen om een andere functionaris taken van een andere functie over te laten nemen. Bijvoorbeeld een huismeester die helpt bij de taken van een verzorgende IG of cliëntondersteuner.

We gaan deze werkwijze komend jaar implementeren op andere locaties.

Personeelssamenstelling

In het kader van leren en verbeteren leveren we als organisatie jaarlijks aan het Zorginstituut Nederland informatie aan rondom personeelssamenstelling. De personeelssamenstelling over het jaar 2023 vinden jullie hier.