Spring naar content

Waardering en klachten

Wij horen graag hoe u onze zorg ervaart, want daarvan kunnen we leren wat goed is en wat nog beter kan. Uw waardering deelt u misschien makkelijker dan een gevoel van onvrede of een klacht. Toch horen wij die ook graag van u. Dan kunnen we samen naar een oplossing zoeken.

Met wie kunt u het bespreken?

1. Degene die het betreft
Een gevoel van onvrede of een klacht kunt u best bespreken met de medewerker op wie het betrekking heeft. Helpt dat niet, dan biedt de leidinggevende misschien uitkomst. Praat u liever met iemand anders? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris Anita van der Aa. Voor contactgegevens kijkt u rechts in de rode kolom.

2. Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris bekijkt samen met u wat we kunnen doen aan de klacht. De klachtenfunctionaris informeert en adviseert u en bemiddelt tussen u en de betrokken medewerker of afdeling. Als u behoefte heeft aan een gesprek met de klachtenfunctionaris, dan is dat mogelijk. Ook als u verder geen actie wilt ondernemen. Aan de klachtenfunctionaris kunt u uw verhaal kwijt. De klachtenfunctionaris heeft een onafhankelijke positie. Zij registreert alle ingediende klachten anoniem. Jaarlijks brengt de klachtenfunctionaris hiervan verslag uit aan de raad van bestuur en de cliëntenraad. De registratie wordt gebruikt om de zorg en dienstverlening te verbeteren. U kunt een klacht indienen via het klachtenformulier op de website.

3. Regionale klachtencommissie
Komt u er samen met de klachtenfunctionaris niet uit of  wilt u een oordeel over uw klacht? Dan kunt u de klacht schriftelijk indienen bij de regionale klachtencommissie. Deze commissie onderzoekt eerst uw klacht en adviseert als onafhankelijke partij de raad van bestuur van ZGEM. Op basis van het advies van deze commissie neemt de raad van bestuur binnen zes weken een besluit over uw klacht. Deze periode kan met vier weken verlengd worden, als meer tijd nodig is voor de behandeling van de klacht.

Regionale Klachtencommissie Zorg ‘s-Hertogenbosch
E-mail: info@regionaleklachtencommissiezorg.nl
Of kijk op regionaleklachtencommissiezorg.nl

4. De Geschillencommissie
Als u het niet eens bent met het oordeel van de raad van bestuur dan is er sprake van een geschil en kunt u in beroep gaan bij de Landelijke Geschillencommissie. De commissie houdt een hoorzitting waar u uw klacht kunt inbrengen en de betrokken medewerkers worden gehoord. De Geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak. De uitspraak is bindend. Aan deze behandeling van de klacht zijn kosten verbonden.

Landelijke Geschillencommissie Verpleging, Verzorging en Thuiszorg
Telefoon: 070-310 53 10
www.degeschillencommissie.nl

Klachtenregeling

Bekijk het klachtenreglement van ZGEM

Klachten Wet zorg en dwang (Wzd)
Ook voor klachten over onvrijwillige zorg die vallen onder de Wet zorg en dwang (Wzd) geldt een aparte procedure. Deze klachten over onvrijwillige zorg kunnen alleen ingediend worden bij de Landelijke Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ).