VanThuisUit voor active aging
In maart zijn we bij Simeonshof in Boxtel gestart met VanThuisUit en inmiddels komen de eerste twaalf deelnemers (ouderen die thuis wonen) op het Dag- en Doecentrum werken aan hun eigen doelen. We gaan daarbij uit van het principe van active aging, het (opnieuw) aanleren van vaardigheden ook op latere leeftijd. Om zelfredzaamheid te bevorderen zodat mensen zolang mogelijk in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen. Wat mensen komen leren kan heel verschillend zijn. Weer zelf koffie zetten, koken, hulp bij goed bewegen bijvoorbeeld voor mensen met Parkinson maar ook bij het opnieuw onder de knie krijgen van omgaan met de telefoon of computer. Op de foto een ZGEM-collega die een deelnemer helpt die zelf een nestkastje heeft gemaakt en het nu schildert. Weer terug aanleren van een hobby hoort zeker ook tot de mogelijkheden. Het centrum is elke dag open van 10.00 tot 20.00 uur.