Waardering cliënten
Bij Zorggroep Elde Maasduinen hechten we veel waarde aan de ervaringen van cliënten, mantelzorgers en familie. Zo krijgen we inzicht in de ervaren kwaliteit van zorg en weten we wat er goed gaat en wat beter kan. Het geeft ons ook inzicht in de wensen en behoeften van cliënten. Zo kunnen we onze zorg constant houden en waar nodig blijven verbeteren. Om dit inzicht continu te krijgen voeren we jaarlijks twee onafhankelijke cliënttevredenheidsmetingen uit en kunnen ervaringen gedeeld worden op ZorgkaartNederland.
Waarderingen ZorgkaartNederland
Op de website van ZorgkaartNederland kunnen cliënten en familie ons waarderen. Naast dat het ons inzicht geeft helpt dit toekomstige cliënten bij het maken van een keuze uit het zorgaanbod. Hiernaast ziet u ons gemiddelde waarderingscijfer. Als u op het logo van ZorgkaartNederland klikt of naar de website van ZorgkaartNederland gaat, kunt u ook de cijfers per locatie bekijken.
Clienttevredenheidsmeting
In augustus en september van 2024 hebben we de cliënttevredenheid uitgevraagd bij onze cliënten. Hiervoor hebben we twee verschillende vragenlijsten gebruikt; één voor cliënten die bij ons wonen en één voor thuiswonende cliënten.
Resultaten
- Van de tevredenheidsmeting van cliënten die bij ons wonen:
We hebben 384 bij ons wonende cliënten en 564 cliëntvertegenwoordigers aangeschreven. Hiervan hebben er 316 de vragenlijst ingevuld, waarmee de respons op 33% komt. Onze totaalscore is 8,2.
Zie hier de laatste resultaten.
- Van de tevredenheidsmeting van thuiswonende cliënten:
Van de 233 aangeschreven thuiswonende cliënten hebben er 55 de vragenlijst ingevuld (24%). Hier totaalscore is een 8,7.
Zie hier de laatste resultaten.
Reflectie en acties voor 2025
De resultaten bespreken we op organisatieniveau en per locatie. We gebruiken deze om gericht verbeteringen door te voeren. Niet zozeer voor een hogere score, maar om met alle uitdagingen die er zijn de huidige score te kunnen behouden. We zijn namelijk erg trots dat we ondanks de krapte op de arbeidsmarkt en wisselende gezichten bij cliënten minimaal een 8 scoren.
Met de beweging vanuit het Generiek kompas is er gekeken naar de cliënttevredenheidsmeting. Voor 2025 wordt dit één vragenlijst. We gaan binnen onze organisatie bekijken hoe we dit vorm gaan geven en daarin nemen we mee hoe we de respons kunnen verhogen. We zien namelijk al enkele jaren een teruglopende respons. Voor de extramurale cliënten is de respons ten opzichte van 2023 wel iets gestegen, maar nog steeds te laag. We denken dit te kunnen verklaren omdat we nu sinds twee jaar de cliënttevredenheid via Caren uitvragen en dit nog meer aandacht behoeft.