Spring naar content

Scholing

Binnen de afdeling Opleiden en Ontwikkelen hebben we in ons leer- en ontwikkelbeleid 2024 t/m 2026 een nieuwe visie op leren. Dit betekent dat we een waardenomslag gemaakt hebben. We werken met waarden als vertrouwen, ruimte, keuzevrijheid, aandacht en tijd. Het gaat daarbij zowel om vakinhoudelijk leren, maar ook om persoonlijke ontwikkeling. We geloven in een leven lang leren, waarbij we uitgaan van vier bouwstenen die met elkaar verbonden staan: vertrouwen in vakmanschap, werkplekleren, leerklimaat en leidinggevende.

Wat hebben we gedaan?

Afgelopen jaar hebben we ‘vertrouwen in vakmanschap’ geïntroduceerd. We zijn afgestapt van het toetsende karakter op het gebied van verpleegtechnische handelingen. De medewerker heeft eigen regie als het gaat om het aantonen van bekwaamheden. We bieden verschillende leeractiviteiten aan waarmee de medewerker vanuit de eigen leervoorkeur activiteiten kan ondernemen om bekwaamheden te versterken. Middels een zelfverklaring geeft de medewerker aan hoe hij of zij de bekwaamheden heeft onderhouden. De leeractiviteiten waaruit de medewerker kan kiezen zijn voor het grootste deel informele activiteiten. Hiermee zetten we een eerste stap richting werkplekleren. Doordat er meer geleerd wordt op de werkplek, zal de tijdsinvestering voor formele scholingen kleiner worden. Ons nieuwe leermanagementsysteem is geïmplementeerd in september 2023. Hierin hebben we meer zicht op de opleidingsdata, zodat we ook beter op leeruitkomsten kunnen sturen. Alle skills staan uitgewerkt in het leermanagementsysteem waarbij verschillende leermogelijkheden op de werkvloer zijn vertaald. Deze mogelijkheden versterken de reflectie en evaluatiemomenten op de werkplek, waarbij medewerkers mee kunnen lopen met een ervaren collega, kennis kunnen uitwisselen en van elkaar leren. We hebben daarnaast ook eerste stappen gezet in de ontwikkeling van microlearnings. Dit zijn korte, gerichte leeractiviteiten die ontworpen zijn om specifieke kennis of vaardigheden in korte tijd over te brengen. Tot slot hebben we een pilot uitgezet bij een specifieke afdeling, waarbij gewerkt is met een werkplekleeroplossing vanuit de 5 moments of need. Deze methode gaat ervan uit dat er vijf specifieke situaties zijn waarin een persoon behoefte heeft aan leren; nieuwe kennis, meer diepgang, toepassen, oplossen en veranderen. Het doel hiervan is om medewerkers te helpen om het leren van bepaalde werkprocessen direct te integreren in de dagelijkse praktijk. Deze aanpak richt zich op het bieden van ondersteuning precies op de momenten dat het nodig is, waarbij het leren ook direct aansluit bij de werksituatie.

Wat gaan we doen?

Voor volgend jaar willen we nog meer gaan inzetten op de ontwikkeling van microlearnings. Waarbij we ook willen gaan werken met QR codes, zodat medewerkers vanaf de werkplek bij specifieke hulpmiddelen, handelingen of werkprocessen direct met een filmpje, visual, opdracht, checklist te zien krijgen en geholpen worden in het werk. Ook vinden er verschillende borgingsactiviteiten plaats ten aanzien van vertrouwen in vakmanschap, zoals een interne audit en escape room. Daarnaast gaan we verder verkennen of we voor verschillende werkprocessen kunnen gaan inzetten op werkplekleeroplossingen vanuit de 5 moments of need. Daarnaast hebben we voor het nieuwe jaar een nieuw contentpakket aangeschaft wat volledig gericht is op persoonlijke ontwikkeling. Vanuit dit grote aanbod gaat afdeling Opleiden en Ontwikkelen organisatie specifieke leerlijnen ontwikkelen die aansluiten bij de strategische doelen. Tot slot is zoals eerder genoemd de leidinggevende één van de bouwstenen. De leidinggevende heeft een belangrijke rol als het gaat om het stimuleren van leren en ontwikkelen. Doordat er binnen het leermanagementsysteem een overzichtelijke managementrapportage is en we ook middels een kwartaalrapportage het certificeringsniveau voor de gehele organisatie in kaart hebben gebracht kan er direct gestuurd worden op ontwikkeling, met name in het goede gesprek. Het is daarom belangrijk dat de leidinggevende goed worden ondersteund in hun rol. Voor 2024-2025 is er een management development traject voor alle leidinggevenden waarbij elk cluster ook actief aan de slag gaat met eigen doelen.