Spring naar content

Centrale Cliëntenraad

De Centrale Cliëntenraad (CCR) en de raad van bestuur zijn een vorm van medezeggenschap overeengekomen die het best past bij de organisatie. Deze vorm voldoet ook meteen aan de eisen van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen. De basis hiervoor is gelegd in een medezeggenschapsregeling, met een zorgvuldige inrichting van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van zowel de centrale als de lokale cliëntenraden, een samenwerkingsovereenkomst tussen de CCR en ZGEM en een faciliteitenregeling voor de CCR en de lokale cliëntenraden.

In de CCR komt een afvaardiging van lokale cliëntenraden op voor de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten. De lokale cliëntenraden die nog niet vertegenwoordigd zijn in de CCR zijn in 2024 door enkele leden van de CCR tijdelijk ondersteund in het voorzitterschap. Op deze manier is de verbinding met alle locaties tot stand gebracht.

De Centrale Cliëntenraad levert ieder jaar het onderwerp aan voor de interne audit. In 2024 is de audit gericht op de inspraak van cliënten ten aanzien van eten en drinken, de professionele samenwerking, de sfeer en ambiance en de ervaren kwaliteit.

De CCR is betrokken bij onder andere de zorginkoop gesprekken, de meting van cliëntervaringen, de werkgroep ZGEM Rookvrij, de werkgroep Meldingen Incidenten Cliënten, het project Samen Doen en de strategiebijeenkomsten.

De CCR heeft in 2024 vijf keer vergaderd met de Raad van Bestuur en leden van de Concerndirectie. Hierbij zijn de volgende instemmingsverzoeken en adviesaanvragen door de CCR behandeld:

Instemmingsverzoeken

In 2024 heeft de CCR geen instemmingsverzoeken behandeld.

Adviesaanvragen

  • Jaarrekening 2023
  • Benoeming concerndirecteur Bedrijfsvoering en WWZ-1
  • Strategie 2025 e.v.
  • Tarievenlijst 2025
  • Begroting 2025
  • Beleidskader informele zorg
  • Oprichting coöperatie B!NC

Andere zaken die besproken zijn in de overlegvergaderingen met de Raad van Bestuur zijn onder meer: uitkomsten van de meting cliëntervaringen, het jaaroverzicht klachten cliënten, de analyse onvrijwillige zorg Wet Zorg en Dwang, het jaarverslag Meldingen Incidenten Cliënten, updates van de vastgoedprojecten, financiële rapportages, de evaluatie van het multidisciplinair overleg, communicatie via Caren, de kwaliteitsindicatoren verpleeghuiszorg, het programma ZGEM Fit voor de toekomst, de regionale samenwerking en de Kaderbrief 2025.