Aantrekkelijk werkgeverschap
Binnen Zorggroep Elde Maasduinen (ZGEM) vinden wij het belangrijk dat medewerkers en vrijwilligers met plezier naar hun werk gaan. We willen er nog veel meer voor zorgen dat medewerkers en vrijwilligers kunnen doen waar ze goed in zijn, waar ze talent voor hebben en waar ze plezier in beleven. We vinden het belangrijk dat ze met plezier naar hun werk gaan, maar ook weer met een voldaan gevoel naar huis kunnen.
De afgelopen vijf jaar hebben we samen met de Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO) het programma werkgeluk vormgegeven en gemeten. EHERO is een onderzoeks- en onderwijsinstituut op het gebied van geluk en (bedrijfs)economie en onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geluk wordt opgevat als levensvoldoening, de mate waarin iemand tevreden is met zijn of haar leven als geheel. Omdat vooral levensvoldoening leidt tot betere prestaties van mensen en organisaties. Medewerkers spenderen voor een lange periode in hun leven veel tijd aan het werk wat ze verrichten. Daarom vonden we het belangrijk dat er in een meerjarenprogramma aandacht werd besteed aan de mate van werkgeluk. We zijn nu op een punt gekomen dat we aandacht voor werkgeluk en vitaliteit hebben verankerd in het DNA van ZGEM. Want het programma stopt wel, maar de aandacht voor deze thema’s blijft bestaan. We zullen de geluksmeting terug laten komen als ons medewerker tevredenheidsonderzoek. We hebben het instrument ‘de teamontwikkelboom’ ingericht, waarmee teams zelf aan de slag kunnen met de resultaten uit het geluksonderzoek. De resultaten geven waardevolle inzichten over voorspellers en hun samenhang met geluk en kunnen tot op teamniveau inzichtelijk worden gemaakt. Ze helpen bij het maken van weloverwogen keuzes die leiden tot meer geluk op het werk.
Daarnaast kiezen we ervoor om de uitkomst van de geluksmeting te vergelijken met ons verzuim en in- en uitstroom en laten we een generatieanalyse maken. Dit sluit aan bij de ontwikkelingen die onze organisatie doorloopt ten aanzien van people analytics.
Tevredenheid medewerkers
Sinds begin 2020 zetten we een vragenlijst uit onder medewerkers over de mate van ervaren geluk in relatie tot het werk. Het onderzoek heeft als doel te meten hoe het gesteld is met het werkgeluk binnen onze organisatie, wat voor medewerkers belangrijke factoren zijn die werkgeluk beïnvloeden en hoe we dit samen met de medewerkers kunnen waarborgen en verbeteren. De laatste meting heeft plaatsgevonden in maart 2024 en in het derde kwartaal van 2025 zal de volgende meting worden gepland.
In de grafiek is te zien dat de tevredenheid met het werk wat kleine schommelingen heeft laten zien, maar dat we ondanks de krapte op de arbeidsmarkt toch heel stabiel blijven met een 7,5 en geluksgevoel op het werk een 7,4 scoort. Daar zijn wij als organisatie heel tevreden mee!
Hoe borgen we werkgeluk?
De resultaten uit het geluksonderzoek en inzet van de teamontwikkelboom leidt teams naar het werken vanuit verlangens. Vanuit deze verlangens kunnen experimenten worden uitgezet die samen met en door de medewerkers zelf zijn of worden ontworpen. We doen dat vanuit een waarderende invalshoek. Waarderend onderzoeken is een krachtige manier om groepen, teams en organisaties zélf hun verandering en ontwikkeling te laten vormgeven. Alle betrokkenen onderzoeken samen wat er te waarderen is. Wat zijn de successen? Wat is de gewenste toekomst? En wat werkt er al in de goede richting? Waarderend onderzoeken maakt gebruik van positieve psychologie. Een belangrijke kracht hiervan is dat er nieuwe ideeën en acties ontstaan. Hierin is ruimte voor autonomie, verbondenheid en competentie wat leidt tot het doen van experimenten. Deze nieuwe manier van werken draagt steeds weer opnieuw bij aan het bevorderen van het werkgeluk van onze medewerkers waardoor we werkgeluk borgen in ons dagelijks handelen.
Binnen ZGEM hebben we het Job Demands Resources model (JDR-model) omarmd. De wijze waarop periodiek overleg tussen leidinggevenden en medewerkers plaatsvindt is hierop gebaseerd. We noemen dat “Het goede gesprek”. Het JDR-model is een werkstressmodel. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat hoge werkeisen leiden tot stressreacties en ongezondheid. Maar wanneer hier veel energiebronnen tegenover worden gezet leidt dit tot hogere motivatie en productiviteit. Doordat medewerkers met hun leidinggevende hierover in gesprek gaan, krijgen ze beter inzicht aan welke knoppen ze moeten draaien die positief bijdragen aan hun welbevinden. Dit stimuleert het nemen van eigen regie en draagt positief bij aan hun mentale vitaliteit.
Mentale vitaliteit
We maken de inschatting dat mentale vitaliteit nu en de komende jaren steeds meer aandacht zal vragen. Dat komt doordat meer druk ontstaat op onze medewerkers door de zorgkloof. We proberen hier als organisatie zo goed mogelijk op in te spelen en alles is gericht op het werk zo optimaal mogelijk met elkaar te organiseren. Bijvoorbeeld met de inzet van sociale, proces en technologische innovatie. Maar we zien ook dat het vooral helpt als medewerkers met elkaar interventies kunnen inzetten die helpen om vitaal te blijven werken.
In 2023 hebben we elf teams structureel ondersteund in mentale vitaliteit. Zij hebben geleerd hun krachten te bundelen om structurele en sociale energiebronnen te verhogen en werkeisen die stress opleveren te verminderen. Onze medewerkers kunnen de omstandigheden die invloed hebben op hun mentale vitaliteit leren (h)erkennen, waardoor zij in staat zijn om per situatie verschillende teambronnen in te zetten die hun mentale vitaliteit weer opladen. We hebben gemerkt dat ongunstige of verzwarende omstandigheden, zoals personeelstekort en hoge werkdruk ervoor zorgen dat de invloed van de interventie als geheel en de ruimte hebben/ voelen om hiermee te experimenteren beperkt was. Dit vraagt aandacht en verder toekomstig onderzoek is gewenst. We bieden een coping stijl-training aan voor teams, waarin men inzicht krijgt hoe om te gaan met veranderende omstandigheden.