Spring naar content

Aandacht voor eten en drinken

Eten en drinken speelt een belangrijke rol in het kunnen blijven genieten van de kleine dingen in het leven. Het biedt ook mogelijkheden om in contact te blijven met anderen én om de dagelijkse routines te doorbreken of juist te ondersteunen. Het zijn de kleine momenten op de dag waar mensen naar uit kijken.

Binnen Zorggroep Elde Maasduinen hebben we aandacht voor eten en drinken. Zowel in smaak als in beleving. We stimuleren alle zintuigen met kwalitatief goede maaltijden in de restaurants en de woongroepen waar veel cliënten hun maaltijden gebruiken. We zorgen voor een prettige sfeer, waarbij de persoonlijke aandacht er voor zorgt dat men zich thuis voelt. Zo betrekken we cliënten in de woongroepen zoveel mogelijk bij de maaltijdvoorbereiding, zoals het doen van de boodschappen en koken.

Het is van belang dat cliënten de mogelijkheid hebben om zelf te bepalen wat en hoe men wil eten. We bespreken de wensen en bijzonderheden rondom eten en drinken met de cliënt. Daarbij gaat het om voorkeuren en bijzonderheden, wensen ten aanzien van het aanbieden van eten en drinken en of er hulp gewenst is bij het eten en drinken.

Ontwikkelingen

  • In 2023 hebben meerdere evaluaties plaatsgevonden voor een nieuwe slikscholing die bij zowel cliëntondersteuners als verzorgenden aansluit. Hier is een passende scholing uitgekomen. We zijn aan het nadenken voor een eventuele verdiepende scholing voor verzorgenden in de toekomst.
  • Afgelopen jaar hebben we het slikprotocol aangepast. In 2024 gaan we de richtlijnen van IDDSI (International Dysphagia Diet Standardization Initiative) implementeren. Dit is een internationaal raamwerk dat gebruikt wordt om verschillende consistenties van eten en drinken in te delen.
Over IDDSI

Over IDDSI

Kwaliteitsindicatoren verpleeghuiszorg

Als aanbieder van verpleeghuiszorg leveren we het Zorginstituut Nederland jaarlijks informatie aan rondom eten en drinken. Dit in het kader van leren en verbeteren.

We leggen voorkeuren rondom eten en drinken vast in het zorgdossier en/of in de keukenmap. Medewerkers kunnen daarbij de vragenlijst ‘dit ben ik’ of het ‘cliëntprofiel’ gebruiken als handvat. Deze levende documenten fungeren als naslagwerk en bieden naast risicosignaleringen input voor het zorgplan. Als er een doel is ten aanzien van eten en drinken dan wordt het in het zorgplan opgenomen. Allergieën worden ook vermeld bij cliëntkenmerken. Op de behandelafdelingen worden per cliënt de voorkeuren in kaart gebracht (en slikadvies, allergieën, wat lust iemand niet e.d.).