Chatbot
Team Innovatie heeft opgemerkt dat er vanuit familie van cliënten regelmatig dezelfde soort vragen komen. De chatbot is het antwoord om hen snel en gericht antwoord te bieden op deze vragen en werkdruk bij zorgmedewerkers te verlagen.
Uiteraard beantwoorden zorgmedewerkers de vragen van familie graag. Net als wijzelf wil de familie tenslotte niets anders dan de beste zorg voor de cliënt. Helaas kan het verstorend werken voor cliënten en de zorg als het zorgpersoneel vaak weg moet om een vraag van familie te beantwoorden. Om het vraag-en-antwoord proces bij veelvoorkomende vragen te versoepelen, zorgmedewerkers te ontlasten, cliënten een rustige omgeving te gunnen en familie sneller van antwoorden te kunnen voorzien, is de ontwikkeling van een chatbot gestart.
Samenwerkingsproject
Het chatbot project was een co-innovatie project dat Team Innovatie is aangegaan samen met collega-zorglocatie Laverhof en BrightCape, ook ontwikkelaar van Zorgrobot SARA. Het project wordt mede gefinancierd door Brabant Implementeert Zorgtechnologie Innovaties (BIZI). De automatiseringsexpertise van SARA Robotics en zorgervaring van Zorggroep Elde Maasduinen en Laverhof vormen een fijne en waardevolle samenwerking in het project.
We werkten aan een zelflerende chatbot die aan de hand van de vragen die mensen stellen zijn mogelijkheden steeds verder uit kan breiden. In eerste instantie werd de chatbot gevuld met een aantal vragen die op de werkvloer verzameld zijn. Dat zijn vragen die vaak aan medewerkers gesteld zijn, omgezet om gebruikt te kunnen worden door de chatbot. Vanaf dit startpunt werden er steeds meer vragen verzameld en werden de mogelijkheden van de chat continu verder uitgebreid.
Project stilgelegd
De chatbot heeft voor een testperiode op de zgem.nl gestaan. In deze testperiode is het duidelijk geworden dat de doelgroep van ZGEM nog geen grote behoefte heeft aan een chatbot, maar het ook prima vindt om te wachten op kantoortijden en dan telefonisch contact te hebben of te mailen.
Bovendien is het aantal gebruikers van een dergelijke chatbot te laag om hem van genoeg informatie te voorzien om de chatbot goed te trainen. Op deze manier zal de chatbot niet snel genoeg zijn mogelijkheden verder ontwikkelen.
Het chatbot project krijgt om deze redenen vooralsnog geen vervolg.
Informatie
Onze digitale assistent: minder werk voor collega's én sneller antwoord voor familie
Chatbot
- Familie en cliënten snel van dienst zijn met veelgestelde vragen
- Voortdurende ontwikkeling op basis van gestelde vragen
- Verlagen van werkdruk bij zorgmedewerkers