Spring naar content

Chatbot

Team Innovatie heeft opgemerkt dat er vanuit familie van cliënten regelmatig dezelfde soort vragen komen. De chatbot is het antwoord om hen snel en gericht antwoord te bieden op deze vragen en werkdruk bij zorgmedewerkers te verlagen.

Uiteraard beantwoorden zorgmedewerkers de vragen van familie graag. Net als wijzelf wil de familie tenslotte niets anders dan de beste zorg voor de cliënt. Helaas kan het verstorend werken voor cliënten en de zorg als het zorgpersoneel vaak weg moet om een vraag van familie te beantwoorden. Om het vraag-en-antwoord proces bij veelvoorkomende vragen te versoepelen, zorgmedewerkers te ontlasten, cliënten een rustige omgeving te gunnen en familie sneller van antwoorden te kunnen voorzien, is de ontwikkeling van een chatbot gestart.

Samenwerkingsproject

Het chatbot project is een co-innovatie project dat Team Innovatie is aangegaan samen met collega-zorglocatie Laverhof en BrightCape, ook ontwikkelaar van Zorgrobot SARA. Het project wordt mede gefinancierd door Brabant Implementeert Zorgtechnologie Innovaties (BIZI). De automatiseringsexpertise van SARA Robotics en zorgervaring van Zorggroep Elde Maasduinen en Laverhof vormen een fijne en waardevolle samenwerking in het project.

We werken aan een zelflerende chatbot die aan de hand van de vragen die mensen stellen zijn mogelijkheden steeds verder uit kan breiden. In eerste instantie wordt de chatbot gevuld met een aantal vragen die op de werkvloer verzameld zijn. Dat zijn vragen die vaak aan medewerkers gesteld zijn, omgezet om gebruikt te kunnen worden door de chatbot. Vanaf dit startpunt worden er steeds meer vragen verzameld en worden de mogelijkheden van de chat continu verder uitgebreid.

Testen, testen, testen

Momenteel bevindt het project zich in de testfase. Er wordt een werkende versie gecreëerd in overleg met mensen die de app uiteindelijk moeten gaan gebruiken. Deze versie zal door een aantal zorgmedewerkers en familieleden van cliënten getest worden. Aan de hand van hun feedback wordt de chatbot verder bijgeschaafd. Net zo lang tot de chatbot klaar is voor de eerste echte test: inzet in één van de zorglocaties van Zorggroep Elde Maasduinen.

Als blijkt dat de chatbot in de praktijk daadwerkelijk bijdraagt aan het verminderen van de werkdruk bij zorgmedewerkers en familieleden sneller van een antwoord worden voorzien, kan de chatbot op meer locaties ingezet worden. Ondertussen verzamelt de chatbot steeds meer vragen, wordt slimmer en kan hij op steeds meer locaties ingezet worden!

Lamp3-e1629280719445

Informatie
Onze digitale assistent: minder werk voor collega's én sneller antwoord voor familie


innovatie@zgem.nl

Chatbot

  • Familie en cliënten snel van dienst zijn met veelgestelde vragen
  • Voortdurende ontwikkeling op basis van gestelde vragen
  • Verlagen van werkdruk bij zorgmedewerkers

Ontdek de innovaties van Zorggroep Elde Maasduinen