Nieuwe collega’s werven op zondag langs de lijn
02 februari 2023
Door: Celine Hoogendoorn, adviseur arbeidsmarktcommunicatie & werving
“De zorg zit te springen om personeel” (Werk.nl), “Tekort aan zorgpersoneel op lange termijn alleen maar groter” (NOS), “Actiz roept politiek op zorgmedewerkers te koesteren” (Actiz). Je kunt er niet omheen: de noodkreten uit de zorgsector slaan je om de oren. Er is sprake van vergrijzing. Er zijn steeds meer zorgmedewerkers nodig om te voorzien in de zorgbehoeften. Een hoeveelheid die er niet is en dus moeten we anders gaan denken. Het WOZO-programma pleit dan ook voor zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan. Toch blijft de rol van zorgmedewerkers hierin van onschatbare waarde. Maar hoe kom je als organisatie aan nieuwe collega’s? En hoe behoud je deze?
Krappe arbeidsmarkt
Het is januari, een nieuw jaar, een frisse start. Uit cijfers blijkt dat dit jaar 1 op de 5 mensen van baan zal wisselen. De markt is extreem en maakt job hoppen en het ZZP-schap daardoor mogelijk en aantrekkelijk. Als ZGEM zetten we al jaren in op werkgeluk om onze collega’s bij ons te houden, we verbeteren onze onboarding en we kijken ook hoe we anders en effectief kunnen werven. Daarin speelt het netwerk van onze medewerkers een waardevolle rol. Sinds 2022 heeft de organisatie namelijk voor een andere insteek van referral recruitment gekozen, ook wel via-via-werving genoemd. Waar we voorheen onze medewerkers beloonden met een éénmalig geldbedrag als blijk van waardering voor het aandragen van een nieuwe collega, waarderen we hen nu voor iedere bijdrage.
Via-via-werving
Met deze nog redelijk unieke wervingsmethode in het zorglandschap startten we in het voorjaar van 2022. Iedere medewerker is een ambassadeur van onze organisatie en heeft zijn/haar netwerk. Men is zich er vaak niet van bewust dat elke medewerker gemiddeld tot wel 1000 LinkedIn en 340 Facebook connecties heeft in zijn netwerk. Maar zeg nou zelf, zij weten toch als geen ander wie er past bij ZGEM? Met het medewerversspel Klik & Connect kunnen collega’s een app downloaden waarin onze vacatures staan. Met deze app kunnen ze met enkele simpele kliks een vacature plaatsen op hun sociale mediakanalen, of direct per mail of whatsapp doorsturen naar oud-studiegenoten, vrienden of wie weet die ene voetbalvader langs de lijn. Met deze acties, en zeker als iemand daadwerkelijk solliciteert of wordt aangenomen, verdienen collega’s punten. Wat ze met die punten kunnen doen? Genieten van een heerlijk wijnpakket / Ritualspakket, dagje ontspannen in een wellnesscenter of bijvoorbeeld een avondje naar het theater.
Win-win-situatie
Over een win-win-situatie kunnen we wel spreken, want wanneer via-via-werving succesvol wordt ingezet, kan zo’n 30% van alle recruitment daaruit voortkomen. Daarbovenop blijft een collega die middels via-via-werving is binnen gekomen, vaak langer in dienst. Dat komt met name omdat de nieuwe collega een beter beeld heeft van zijn toekomstige werkgever en functie en daardoor een bewustere keuze maakt om te solliciteren. Dankzij onze trotse medewerkers is er vaak sprake van een betere match!