Spring naar content

Een ode aan facilitaire medewerkers

18 januari 2022

Woonzorgcentrum De Venloene in Loon op Zand. Zorggroep Elde Maasduinen.  Medewerkster Elise Noorlander-Roos opent de gordijnen van mevrouw Berkelmans aan.

We klapten massaal voor de zorg. We zien op dagelijkse basis artsen, verpleegkundigen en verzorgenden in de media praten over het werken in de zorg tijdens de pandemie. Ze zijn zichtbaar. Maar er zijn veel meer mensen die ervoor zorgen dat alles blijft draaien in de verpleeghuizen. Vraag een willekeurige medewerker van het verpleeghuis wat er zou gebeuren als alle facilitaire medewerkers hun werk neer zouden leggen, het antwoord zou zijn: paniek! Het zijn doeners. Je vindt ze achter de receptie, in de transportbus, met een gereedschapskist in hun hand, achter het fornuis of met de schoonmaakkar in de weer.

Welkom, kom binnen

Inmiddels zijn corona, COVID-19 en maatregelen woorden die dagelijks voorbijkomen. Toch is het pas twee jaar geleden dat we ermee kennismaakten. In de beginperiode was er veel onduidelijk. Voor ieder was het immers de eerste keer. De receptie ving tijdens de verplichte sluiting van de huizen veel vragen op, maar ook na de opening bleef hun rol onverminderd belangrijk. Nog steeds voorzien zij bezoekers elke dag met een vriendelijke glimlach van de juiste informatie. Heb je een mondkapje op? Met hoeveel mensen mag je op bezoek? Is de afdeling bereikbaar of misschien in cohort*?

Spic en span

Over cohorten gesproken: hygiëne is altijd van belang, maar werd tijdens de pandemie nog belangrijker. De huishoudelijke dienst speelde hierin een glansrol. Ze gingen mee in cohort met afdelingen en waren verantwoordelijk voor het desinfecteren van kamers.

Het zijn ook de dingen die vanzelfsprekend lijken, maar het zonder de facilitaire medewerkers toch niet zouden zijn: een lege prullenbak, een stapel schone handdoeken voor het douchen, een volle fles desinfectiemiddel en voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen voor medewerkers.

Een stukje welzijn

Door onder andere de sluiting van de restaurants voor bezoekers had de voedingsdienst soms ruimte om hun uren wat anders in te delen. Zij hebben een enorme rol gespeeld in het bieden van extra aandacht voor bewoners.

Facilitaire medewerkers werken met liefde en bevlogenheid voor hun collega’s en de bewoners, wat mooie en leuke momenten oplevert. Bewoners keuvelen gezellig mee terwijl hun kamer wordt gepoetst. Het krantje ophalen bij de receptie of een pak koekjes halen in het winkeltje zijn uitjes en belangrijke sociale contacten voor bewoners. Dit wordt allemaal mogelijk gemaakt door de facilitaire collega’s.

Deze blog had nog veel langer kunnen zijn. Een typisch gevalletje “ik ga mensen vergeten”, maar volgens mij is het punt duidelijk. Samen zorgen we voor de beste zorg en voor een fijn huis voor de bewoners. En dat mag best een keer gezegd worden.

* Een cohortafdeling is een afdeling waarin meerdere bewoners met mogelijk hetzelfde virus zijn besmet en strikt van de andere bewoners gescheiden worden gehouden en in groepsisolatie worden verpleegd. Ook medewerkers werden in dat geval ‘gekoppeld’ aan cohorten.